Find ro og få energi – evt. med yoga

Kender du det, at du tilmelder dig et kursus eller fritidsaktivitet, eller takker ja til en invitation? Du vil det faktisk rigtig gerne i det du tilmelder dig, men når dagen kommer, er overskuddet der ikke, og ja, undskyldningerne for ikke at dukke op er nemme at finde frem.

Jeg tror, at hvis du bliver mere bevidst om energier, så får du meget mere overskud – lær at forstå dem, bruge dem rigtigt, samt ”planlægge” din tid derefter.

For eksempel er vinter er for de flest = mindre energi – accepter dette, og forvent mindre af dig selv fx ift. din træning. Det er ok at man ikke orker træning med høj intensitet på samme niveau hele året.

Det er forskelligt hvad der giver os energi, og hvad der suger os fra energi. Her er nogle af mine + og – energier:

Plus-energi / guldlisten

  • Yoga
  • Være i naturen helst ved vandet (og bade i det ?)
  • Gå en tur
  • Ferie i rolige omgivelser
  • Forår/sommer
  • En god samtale
  • Havearbejde
  • Læse en god bog
  • Male
  • Lytte til god musik

Minus-energi

  • For meget storby
  • Legeland/badeland/Tivoli med mange mennesker
  • Bilkøer/fyldte lufthavne
  • Negative mennesker
  • Efterår/vinter
  • Rod
  • Egne negative tanker
  • Konflikter

Det er blot nogle eksempler, og alt sammen på minus-siden er stort set noget man kan undgå, eller fjerne sig fra – om ikke andet så mentalt.

Din liste kan se helt anderledes ud.

Yin og yang

Du har sikkert hørt om yin og yang; yin er det rolige og kolde, og yang er det energiske og varme. De fleste af os lever en meget yang fyldt tilværelse, hvor der ikke er meget tid til ro og fordybelse.

Jeg vil anbefale dig at blive bevidst om dine egne + og – energier, og ved at være bevidst om dem, kan du opnå en bedre balance i livet (ligevægt af yin og yang).

Husk der ikke er noget som er rigtigt og forkert ift. din energiliste. Fx har nogen det bedst med aftaler hver weekend, jeg har det bedst med planer højest hver anden weekend.

Hvad jeg gør for, at der er balance i mit liv

Jeg tager ikke særlig meget på storbyferie, og hvis jeg gør, så finder jeg åndehullerne i byen (parker, kanaler mv.) og begrænser opholdet i byen.

Lader min familie tage alene i svømmehal/legeland. De ved godt jeg er allergisk, og det begynder at klø ?

Jeg tager ikke på lange bilferier, og prioriterer meget hårdt ikke at have for langt til job. Og hvis jeg ved, at jeg ender i meget trafik, så tænder jeg for god musik eller podcast.

Vender negative mennesker ryggen – jeg gider ikke spilde min tid på at udtænke hvorfor, eller gøre særlig meget for at ændre det. Jeg kan godt sige hej, selv om de helst er fri, og lader det prale af, hvis min hilsen ikke bliver gengældt.

Jeg rejser helst 2-3 gange i løbet af det danske efterår/vinter.

Jeg holder orden, og forventer min familie hjælper lidt til i dele af huset, men bruger ikke for meget krudt på det, når det ikke lykkedes ?

I stedet for at blive irriteret over at mine teenagedrenge inkl. min mand sover hele formiddagen, så laver jeg enten yoga eller bader, eller begge dele = alle er vågne OG glade ved 11-tiden.

Osv. Osv.

Når så min dag alligevel har været fyldt af yang, og hoved har kørt på højtryk, så ved jeg også hvad der skal til for at få ro på igen: det er det på plus siden.

Yoga er det bedste jeg kan gøre for mig selv, for ud over roen den bringer, så får min krop det også fysisk bedre hver gang. Og faktisk er jeg allerede i plus, hvis jeg starter dagen med yoga ?

Efter jeg er startet på yoga er det ikke blevet til mange løbeture, fordi løb tilføj mere yang til min dag, og når nu yoga også tilbyder meget motionsmæssigt, så var det win, win.

Jeg har selv lige været igennem en ledighedsperiode, og når det var “skrive ansøgnings dag”, så startede den ofte med en badetur i havet, og sluttede af med lidt havearbejde. Så var der styr på yin og yang den dag ?

Forresten var negative vibrationer fra en kollega grunden til min ledighed. Jeg valgte at sig op og brugte perioden til også at uddanne mig til yogainstruktør. En af de mere drastiske beslutninger i mit liv, men det bedste jeg har gjort, kan jeg se, nu hvor jeg er kommet godt videre.

Hvad står der på din guldliste?

Skriv din plusliste/guldliste, og når du bliver for presset, så tag din liste frem, og se om du ikke kan give dig tid til bare en ting på listen, nogle gange er det bare en gåtur og god musik i ørene, der kan gøre det.

For nyligt hørte jeg at fiskeri var blevet meget populært – der blev solgt fisketegn som aldrig før, og det er jo udelukkende fordi det bringer ro at stå og kigge ud over vandet. Det samme gælder at gå på jagt – sidde og kigge på naturen.

Vi er mange der føler vi er havnet i et hamsterhjul, og det er vigtigt at stoppe op en gang imellem og mærke efter og give dig selv ro.

Held og lykke med at finde din ro og balance i livet – der er ikke én opskrift, som gælder alle – du skal finde din vej! Og det er en livslang proces, fordi vi gennem livet ændrer os, og får nye livsværdier.